Kaikki Uutiset

Kolmen kopla MoAssa

Okei. Puisto laivassa ja mikä tuo tötterö on? Helsingin Salmisaarentalon näyttelytiloissa moni Masters of Arts -näyttelyn vieras pysähtyy kommentoimaan suunnitelmaa laivasta , jonka ensi silmäyksellä nähtävä erikoisuus on hyvin kapeana tötterönä korkealle kohoava hyttiosasto ja kansialueen puut.

Tämä on tulos, kun tekniikka, taide ja talous otetaan tulokulmaksi uuden sukupolven risteilylaivakonseptiin, ja töihin pistetään kolmen korkeakoulun opiskelijat.

Kesällä 2009 aloitetun 'Kolmen kopla' -projektin kolmessa opinnäytetyössä kohtaavat laivasuunnittelun kolme tärkeää näkökulmaa: tilaajan eli laivan omistajan, laivan rakentajan ja laivan matkustajan.

"Kolmen kopla" pyrkii ennen kaikkea tuottamaan laivanrakentajille uusia, ideoita ja herättelemään villejäkin ajatuksia siitä, mitä laivat voisivat tulevaisuudessa olla.

”Jokainen toi projektiin omaa osaamistaan…”

Kuvista ei löydy perinteistä kapeakäytäväistä ruotsinlaivaa, jossa osa matkustajista ähisee sängyissään ikkunattomissa hyteissä naapureita ja autokannen kolinoita kuunnellen.

Teollista muotoilua opiskelleen Markus Aholan opinnäytetyö on käyttäjäkeskeistä, ja keskittyy laivan yleisten tilojen suunnitteluun. Vastauksena käyttäjätutkimukseen hän toisi laivaan käyttäjäkeskeistä suunnittelua, paljon tilaa, meren tuntua, puistomaisia alueita ja runsaasti vaihtoehtoja.

Meritekniikkaa pääaineenaan opiskelleen Martin Bergströmin tehtävänä "koplassa" oli luoda ratkaisu uudentyyppiselle laivan kansirakenteelle. Tuloksena syntyi idea kapeasta ja korkeasta, mutta silti lujasta kansirakenteesta, jossa on mahdollisimman paljon haluttuja ikkunallisia ulkohyttejä,

Uuden risteilylaivakonseptin taloudellisesta kannattavuuden ja matkustajille ja omistajalle tuotetun arvon tutkimuksesta vastaa projektissa kauppakorkeakoululainen Pekka Lampinen.

- Poikkitieteellinen yhteistyö tuntui meistä luontevalta, totesi kaikkien puolesta Markus Ahola.

- Jokainen toi projektiin omaa osaamistaan ja yhdessä muodostimme ryhmän, joka pystyi tarkastelemaan laaja-alaisesti näinkin mittavaa projektia.

- Ryhmässä työskenteleminen synnytti yhteisen sävelen, josta pulppusi uusia ideoita ja tukea opinnäytetyön vaikeinakin hetkinä.

Entisen Teknillisen korkeakoulun meritekniikan Cruise and Ferry Experience Center -hankkeesta valmistui viime vuodenvaihteessa kolme lopputyötä sekä nyt nähtävä konsepti tulevaisuuden risteilyalukselle.

Projektiin kuuluvat opinnäytetyöt:

Markus Ahola 2010: (Taideteollinen korkekaoulu): Living in a Motion - User Centered Concepting in Public Spaces of Novel Cruise Ship Concept, (ohjaaja Raimo Nikkanen, TaiK).

Martin Bergström 2010: (TKK): Strength Analysis of a Cruise Ship with a Narrow Superstructure (ohjaaja Heikki Remes, valvoja Petri Varsta, TKK).

Pekka Lampinen 2010: (HSE): Services Capes in Cruise Ship Design: Case XP Tray Design Concept (ohjaaja Markku Tinnilä, HSE).

Masters of Arts 2011 -tapahtuma järjestetään tänä vuonna kymmenettä kertaa. Taiteen maistereiden lisäksi MoA Extended -näyttelyssä on ensimmäistä kertaa mukana myös kauppatieteen ja tekniikan alojen lopputöitä.

Teksti ja kuva: Eeva Pitkälä