Events Calendar
See Today
UpComing this month
Previous month Previous day
Next day Next month

MOA PLAY Print
Wednesday, 20 May 2009, 16:00 - 19:30
TAPAHTUMA / EVENT
 OTHER EVENTS

Sanna Laakkonen / Punahilkan metsä


Satu Musakka / Art Karaoke


Bang Jeon Lee / Žč¨dal


Sirpa Kärkkäinen / Rikku Pikku ja suivaantunut sietokone


Anne Parkkali

MoA PLAY theme day focuses on the playful MoA09 thesis works. These works include computer games, playful installations, furniture, board games and books for children, teenagers and adults.

Essential to play is an intermediate state that has not been specified in advance. In such situations, players may venture outside their comfort zones ‚Äď into a creative and innovative state. Trusting the other players, having faith in their approval, is essential. To children, trust comes naturally; they believe that all participants aim to play nice. Kids are experts in playing, they are the professors of Playland and we adults have much to learn from them.


**

PROGRAMME

13:00-17:00 Medialab Demoday

Location: Lume TV-studio, Language: English
The annual review of TaiK Medialab activities, featuring short presentations and an exhibition space with project prototypes that audience can try out.

16:00-18:00 Meet the Masters
Location: MoA Playground (Lume Upper Foyer)
This is your chance to meet some of the MoA PLAY masters

18:00-19:30 Open Playgrounds
Location: MoA Playground (Lume Upper Foyer), Language: English
Where are the best playgrounds today?  Where are the spaces that enable new games and playful activities to emerge?

Sampo Karjalainen (Sulake) will talk about play in Habbo virtual world ‚Äď how the participants themselves can create their own games and initiate playful activities. Tuomo Tammenp√§√§ (YATTA) will present his new 'Playkka' project.¬† MoA09 master Satu Musakka presents her 'Art Karaoke' installation, which enables the participants to search for meaningful interaction in a space that combines art, design and play. The discussion is moderated by MoA09 curator Juha Huuskonen.

***

MoA PLAY -teemapäivä nostaa esille TaiKin tämän kevään opinnäytteet, joiden aiheena ovat pelit ja leikkisyys. Nämä työt pyrkivät luomaan tilaa vapaalle itsensä ilmaisulle, uuden oppimiselle ja toisen ihmisen kohtaamiselle.  Mukana on tietokonepelejä, leikkisiä installaatioita, lautapelejä, huonekaluja ja kirjoja jotka on suunnattu lapsille, teini-ikäisille sekä aikuisille.

Leikkimisess√§ olennaista on v√§litila, jota ei ole valmiiksi ennalta m√§√§ritetty. T√§ss√§ tilassa leikkij√§ voi uskaltautua oman mukavuusalueensa ulkopuolelle ‚Äď luovaan, innovatiiviseen tilaan. Olennaista on luottamus muihin leikkij√∂ihin, heid√§n hyv√§ksyv√§√§n katseeseensa. Lapsille luottamuksen l√∂yt√§minen on luonnollista, he uskovat, ett√§
kaikki leikkijät pyrkivät hyvään leikkiin. He ovat leikin asiantuntijoita, Leikkimaan Professoreita, joilta meillä aikuisilla on paljon opittavaa.

OHJELMA

13:00-17:00 Medialab Demoday
Paikka: Lumeen TV-studio, Kieli: Englanti
Vuosittainen katsaus Taikin Medialabin opiskelijoiden ja tutkijoiden projekteihin. Ohjelmassa on  lyhyitä presentaatioita ja näyttelytila, jossa yleisön on mahdollista kokeilla demoja.

16:00-18:00 Tapaa maisterit
Paikka: MoA Playground (Lumeen ylälämpiö)
MoA PLAY maistereita on paikalla esittelemässä omia opinnäytteitään.

18:00-19:30 Avoimet leikkikentät
Paikka: MoA Playground (Lumeen ylälämpiö), Kieli: Englanti
Missä ovat tämän päivän parhaat leikkikentät?
Missä on tilaa uusien leikkien syntymiselle?

Sampo Karjalainen
(Sulake) kertoo leikistä Habbo-virtuaalimaailmassa - miten osallistujat voivat itse luoda omat leikkinsä ja pelinsä. Tuomo Tammenpää (YATTA) esittelee kehityksen alla olevan 'Playkka'-pelin. MoA09 maisteri Satu Musakka esittelee 'Art Karaoke' -installaation, jossa etukäteen määrittelemätön muotoilun, taiteen ja leikin välinen tila yhdistyy uusiksi merkityksiksi tilan kokijan muotoilemana.  Keskustelun moderaattorina toimii MoA09-kuraattori Juha Huuskonen.

 

11.5. MONDAY
11:00 Press Conference

12.5. TUESDAY
12:00 MoA Starts

13.5. WEDNESDAY
12:00 Open Doors
17:00 MoA Cinema Screening

14.5. THURSDAY
15:00 Confessions on the Design Floor

15.5. FRIDAY
14:00 MoA Industries
16:00 Meet the masters
18:00 MoA @ Design Factory

16.5. SATURDAY
11:00 Iso Kierrätystapahtuma
12:00 Emperor’s New Clothes
15:00 MoA Cinema Screening

17.5. SUNDAY
14:00 Aalto Hopping

18.5. MONDAY
14:00 Beyond Tomorrow
‚Äď Responsibility of the Future

18:00 TaiK Alumni
19:30 MoA Pecha Kucha

19.5. TUESDAY
13:00 MoA Art
17:00 MoA Cinema Screening

20.5. WEDNESDAY
13:00 Mlab Demo Day
15:30 Marina's Garden
16:00 MoA Play

21.5. THURSDAY
12:00 Opastettu kierros / Guided Tour
15:00 Opastettu kierros / Guided Tour

22.5. FRIDAY
13:00 Publiikki / Graduation Ceremony

23.5. SATURDAY
15:00 MoA Cinema Screening

24.5. SUNDAY

12:00 MOA09 Last day open

Sampo Karjalainen (32) is co-founder and Chief Creative Officer of Sulake Corporation, the creator of Habbo. Habbo is an award-winning browser-based virtual world and gaming environment for teenagers. There are 31 active local Habbo communities around the world and over 11.7 million unique visitors per month (Source: Google Analytics).
Habbo is a successor to Mobiles Disco, a non-commercial hobby project launched by Sampo and Aapo Kyr‚ąö‚ąāl‚ąö¬ß in fall 1999. Before Sulake, Sampo has worked in pioneering new media companies of Finland: To the Point (1994-1998) and Satama Interactive (1998-1999) as a graphic designer and an animator.

Tuomo Tammenpää, has a background in visual arts and design. He works as a media artist and designer in Finland sharing his time between practice-based research and development, art productions and commercial design work at concept agency YATTA. After fifteen years of work with interactive installations and screen based design he has focused his work on exploring the potential of physical and ubiquitous computing and tangible media in artistic and design practice. He has been exhibiting awarded interactive media installations in Scandinavia, Europe, North-America and in Asia. Tammenpää has been involved in several European cultural networks latest most in Electronic Arts & subcultures festival Pixelache. He is a memeber of Grafia ry and SIGCHI/ACM. Besides his design work in YATTA, Tammenpää collaborates with an English game designer Daniel Blackburn on electronically enhanced games and plays. They are interested in combining the social and physical aspects from plays and board games with the computational possibilities of microcontrolled electronics. In his artistic practice Tammenpää is studying the use and misuse of everyday electronic devices in the context of demystification and democratization of technology. Hacking, modifying, circuit-bending and open hardware ideology provide the working context where he questions the relationship between the electronic objects, consumers as users, and the industry.


**

Sanna Laakkonen: The Woods of Little Red Riding Hood is an interactive walk-in multisensory installation space with exciting areas to explore. The work is based on the scene of the fairytale where Little Red arrives at a crossroads and has to make a choice between two paths: the one mother told her to take and the one the wolf recommends.



Satu Musakka: Art Karaoke allows you to create a space ‚Äď a world, where one can play, touch, and laugh at yourself. The images can be played as music with colors and moods. With Art Karaoke you can create your own composition and share it with others all around the world.

Raisa Palaste-Arola: Identity Gaming is a computer game playable by web browser, aimed at young people. The purpose of the game is to encourage users to think about consumerism on a wider scale: What are consumption choices based on? What consequences does consumption have locally, globally?

Sirpa Anita Kärkkäinen: Rikku Pikku ja suivaantunut sietokone [Rickyvicky and the offended toleration machine] is a picture book, that aims at offering a possibility to treat aggression in the family and to create a dialog between a child and an adult.  The book consists of the story and exercises pages, both for adults and children.

Bang Jeon Lee: Žč¨dal is a set of furniture that encourages children for more physical indoor activities. The design process of the furniture was based on feedback from children‚Äôs perspective.

Rauni Eskelinen: Myytti - the Story of Väinämöinen
board game presents both very well known and less familiar illustrations of Väinämöinen on a wide scale. What is common to all these illustrations, is that from each illustration one can find a feature that originates in some other part of the world. The game is a
master's thesis of three art education graduates: Rauni Eskelinen, Riikka Notkola and Susanna Koskela.

Anne Parkkali: In-game Animation of Realistic Human Player Characters thesis deals with the production process of character animation for 3D games. In addition to producing an animated game character, the thesis has a research part in which design, theory and methods of animation are discussed, including interviews of game industry professionals.

***

Sanna Laakkonen: Punahilkan metsä on vuorovaikutteinen, moniaistinen installaatio, jossa kävijä astuu sisään sadun maailmaan. Teoksen lähtökohtana on sadun kohtaus, jossa Punahilkka saapuu polkujen risteykseen ja joutuu valitsemaan, kumpaa reittiä kulkea: äidin neuvomaa vai sitä, jolle susi houkuttelee.

Satu Musakka: Art Karaokella voit luoda maailman, jossa leikki, kosketus ja itselle nauraminen ovat sallittuja. Voit luoda oman kuvas√§vellyksesi ja jakaa sen muiden kanssa. Luomaasi kuvaa voi soittaa kuin musiikkia ‚Äď v√§reill√§ ja tunnelmilla.

Raisa Palaste-Arola: Identiteettipeliä on nuorille suunnattu nettiselaimella pelattava tietokonepeli. Pelin tavoitteena on kannustaa pelaajia ajattelemaan kulutusta laajemmassa viitekehyksessä: Mihin kulutusvalinnat perustuvat? Mitä seurauksia kulutuksella on paikallisesti, globaalisti?

Sirpa Anita Kärkkäinen: Rikku Pikku ja suivaantunut sietokone on kuvakirja, jonka avulla lapsi ja aikuinen voivat yhdessä käsitellä tilanteita kun kiukku kiihdyttää kodin ilmapiirin. Kuvakirjassa on aihetta käsittelevä tarina sekä tehtäväsivut niin  aikuisille kuin lapsille.

Bang Jeon Lee: Žč¨dal on ryhm√§ huonekaluja jotka rohkaisevat lapsia fyysisiin leikkeihin sis√§tiloissa. Huonekalujen¬† suunnittelu perustuu lapsilta itselt√§√§n saatuihin kommentteihin ja ehdotuksiin.

Rauni Eskelinen: Myytti - Väinämöisen tarina on lautapeli, joka hauskalla tavalla havainnollistaa suomalaisen identiteetin monikulttuurista luonnetta. Pelissä pelaajalle tarjotaan oivalluksia moninaisesta suomalaisuudesta näyttämällä, kuinka kansainvälisistä elementeistä suomalaistakin suomalaisempana pidetty Väinämöinen koostuu. Peli on kolmen taidekasvattajan,
Rauni Eskelisen, Riikka Notkolan ja Susanna Koskelan yhteistyönä tekemä opinnäyte.

Anne Parkkali: Ihmishahmojen reaaliaikainen pelianimaatio -opinnäyte käsittelee 3D-pelien hahmoanimaation  tuotantoprosessia. Animoidun pelihahmon lisäksi työ sisältää tutkimuksellisen osion, jossa perehdytään animaation suunnitteluun, teoriaan ja metodeihin, sekä tutustutaan pelialan ammattilaisten näkemyksiin.

 

Back