MAISTERIT  

 

Raisa Palaste-Arola

Taidekasvatus
1980, Suomi

Identiteettipeliä


Identiteettipeliä on nuorille suunnattu nettiselaimella pelattava tietokonepeli. Pe-lin tavoitteena on kannustaa pelaajia ajattelemaan kulutusta laajemmassa viitekehyksessä: Mihin kulutusvalinnat perustuvat? Mitä seurauksia kulutuksella on paikallisesti, globaalisti?
Nykyiseen elämäntapaamme liittyy se, ettei kuluttamista enää koeta tärkeäksi vain omistamisen näkökulmasta. Kuluttaminen toimii myös identiteettien ja sosiaalisten suhteiden rakennusaineena sekä itseilmaisun välineenä. Ongelmallista on kuitenkin, että kulutuskulttuurimme rikkaus tuotetaan suurelta osin ympäristön ja toisten ihmisten kustannuksella.

Pelin tapahtumat sijoittuvat massimaahan. Massimaalaisten vaatteiden tuotanto tapahtuu tehdasmaissa, jotka kuuluvat massittomiin maihin. Herra brändiherra omistaa kaikki massimaiden vaatemerkit ja aina kun kassalaatikko kilahtaa, kasvattaa se myös brändiherran rahasäkkiä.
Pelin suunnitteluun ovat osallistuneet Meilahden yläasteen oppilaat ja se on toteutettu yhteistyössä Lahden muotoiluinstituutin multimediatuotannon osaston kanssa. Jokainen voi peliä pelaamalla muodostaa oman käsityksensä siitä, onko kyse taideteoksesta, opetusmateriaalista vai viihteestä.

Yhteystiedot:
+358 50 5351799
rpalaste(at)taik.fi

TAIDEKASVATUS
Ala-Vannesluoma, Taija
Bäck, Fredrik
Eskelinen, Rauni
Forsman, Tiina
Isoaho, Seppo Ilmari
Kettunen, Mikko
Kärkkäinen, Sirpa Anita
Lehtimaja, Lissu
Musakka, Satu
Palaste-Arola, Raisa
Pekkola, Oona
Pätsi, Päivi
Roschier, Linda
Saarelainen, Heidi