26.5.2005
Masters of Arts 2006

Lopputyönäyttely järjestetään myös vuonna 2006. Tapahtumapaikkana on ensi vuonnakin Taideteollisen korkeakoulun Mediakeskus Lume. Näyttely aukeaa toukokuussa 2006.

”Yliopiston vastuu opiskelijoistaan ei pääty rehtorin juhlallisesti luovuttamaan tutkintotodistukseen ja shampanjalasien kilinään. Tästä alkaa uusi suhde, joka tähtää yhteistyöhön tuoreen maisterin ammatillisen uran rakentamisessa. Menestys uralla mittaa koulutuksen hyödyt. Menestyneet alumnit ovat paras merkki yliopiston työn onnistumisesta,” toteaa Taideteollisen korkeakoulun rehtori, professori Yrjö Sotamaa.

”Masters of Arts -festivaali on järjestetty opiskelijoita varten, kiitoradaksi heidän uralleen. Tapahtuman tarkoituksena on tehdä näkyväksi maisteriksi valmistuvien opiskelijoiden lahjakkuus, ajatukset, ambitiot ja osaaminen. Se tekee myös näkyväksi luovan ajattelun ja koulutuksen luoman kriittisen asenteen, jotka ovat yliopiston pedagogisen työn tärkeimmät tavoitteet. Tapahtuma luo mahdollisuuden kaikille iloita monivuotisen yhteistyön tuloksista. Voimme samalla onnitella kaikkia valmistuvia maistereita.

Masters of Arts -festivaali luo moniulotteisen foorumin yliopiston ja ympäröivän yhteiskunnan väliselle dialogille. Se palvelee yliopistolle ja opiskelijoille niin tärkeän yhteistyön rakentamista ja auttaa kanavoimaan yliopiston luoman osaamisen yhteiskuntaa ja opiskelijoita hyödyttävällä tavalla. Monissa maissa degree show`t ovat tärkeitä rekrytointitapahtumia.

Festivaalin kolmas tarkoitus on arvioida yliopiston toiminnan tuloksia ja saavutuksia ja vastata tärkeään kysymykseen: miten yliopisto on onnistunut sille annetussa tehtävässä? Tapahtuman yhteyteen onkin siksi rakennettu monipuolinen seminaariohjelma, jonka tavoitteena on sekä avata ja arvioida näytteille asetettuja töitä että asettaa yliopiston työ laajempaan, kansainväliseenkin viitekehykseen. Mikä on Taideteollisen korkeakoulun ja se kouluttamien maistereiden asema taideteollisen kulttuurin kentässä?

Vaatimukset kasvavat, arviointi monipuolistuu

Yliopistojen toiminnan tulosten arviointi on kehittynyt kaikkialla maailmassa hienojakoiseksi. Tuloksia mitataan muillakin tavoin kuin arvioimalla lopputöiden laatua degree show -tapahtumissa. Samalla kun yliopistojen merkitys yhteiskunnan kehityksen kriittisinä menestystekijöinä on korostunut, haluavat rahoittajat, siis veronmaksajat, yhteistyökumppanit ja valtio, varmistua siitä että yliopistot toimivat tehokkaasti ja että niihin tehty investointi tuottaa juuri niitä tuloksia, joita yliopistoilta halutaan.

Arviointi on perinteisesti korostanut tulosten määrää ja toiminnan tehokkuutta. Viime aikoina arviointi on monipuolistunut. Toiminnan laatu, opiskelijoiden ja henkilöstön mielestä yliopistojen tärkein tulos, on saanut ilahduttavasti enemmän painoarvoa. Yliopistojen toiminnan vaikuttavuus on sekin tullut myönteisellä tavalla arvioinnin kohteeksi. Yliopistot nähdään vetovoimatekijöinä ja niiden luoman osaamisen toivotaan kiihdyttävän yliopiston toimintaympäristön kehitystä.”

Professori Yrjö Sotamaa
Taideteollisen korkeakoulun rehtori

 

25.5.2005
Charles Leadbeater Suomeen!

Hän on ideatykki ja Euroopan johtavien liikeyritysten neuvonantaja. Hänen kerrotaan olevan Tony Blairin suosikki - hän on vuosia toiminut Downing Streetin neuvonantajana. Häntä on kiitelty globaalin näkökulman tuomisesta innovaatiokeskusteluun.

Hän kirjoittaa säännöllisesti Industry Standard -lehteen sekä mm. Financial Timesiin and The Guardianiin. Lokakuussa 2002 GQ Magazine rankkasi hänet Britannian 30 vaikutusvaltaisimman miehen joukkoon, ja vuonna 2003 Accenture arvioi hänet yhdeksi maailman johtavista management-asiantuntijoista. Hän on myös mies Helen Fieldingin menestysromaanin Bridget Jones´s Diary takana - juuri hänen kerrotaan ehdottaneen Fieldingille kirjan julkaisemista. Hän on uuden talouden vahva asiantuntija, joka on konsultoinut maailman johtavia liikeyrityksiä, kuten Atlas Venture, Ericsson, Accenture, British Telecom, The Inland Revenue, ja Microsoft. Hän on luennoinut kilpailukyvystä, informaatiotekniikasta, uudesta mediasta ja muotoilusta. Hän on toiminut Oxfordin yliopistossa ja Britannian Design Councilissa. Hänen seuraava kirjansa, The New Rules of Innovation, käsittelee uusia ja avoimia innovaatioverkostoja ja se julkaistaan myöhemmin tänä vuonna.

Hän on Charles Leadbeater!

Charles Leadbeater, yrittäjyyden, innovaation ja kilpailukyvyn näkijä ja
Osaaja on mukana Masters of Arts 2005 Festivaalin Creativity, Innovation, Business
-seminaarissa Taideteollisen korkeakoulun Mediakeskus Lumeessa torstaina
26.5. klo 14 alkaen.

Tekno-Suomi tarvitsee virtaa design-Suomesta. Miten yhteys rakennetaan? Aiheesta ovat keskustelemassa mm. Raoul Grünstein, Mika Pantzar, Charles Leadbeater, Krister Ahlström ja Tanja Kotro.

Seminaari on kaikille avoin ja maksuton, mutta edellyttää ennakkoilmoittautumista.

 

23.5.2005
There is no business like Creative Business…

Keskiviikkona 25.5. käynnistyy klo 14.00 Future Communities and Digital Media - seminaari. Jos otsikko ei sano mitään, niin nimen John Thackara pitäisi kyllä kilauttaa kelloa.

John Thackara on tämän ajan tunnetuimpiin kuuluva muotoiluteoreetikko, joka on esittänyt kriittisiä kommentteja aikamme sokeutta lähentelevästä teknologiauskosta. Mutta on tilaisuudessa mukana muitakin kovia nimiä, kuten Ulrika Karlsson, Toby Schneidler ja Pekka Himanen.

Seminaariin on vapaa pääsy, ennakkoilmoittautuminen seminaariin tästä.

 

19.5.2005
Tiia Vanhatapio ja Yuki Abe palkittiin tuplasti

Masters of Arts 2005 –gaalassa jaettiin huomattavia palkintoja TaiKin parhaille lopputöille. Askon säätiö ja Marimekko palkitsivat taiteen maisteri Tiia Vanhatapion yhteensä 6000 eurolla

Muotitaiteen koulutusohjelmasta valmistuneen Tiia Vanhatapion lopputyö keräsi huomattavan palkintosumman Taideteollisen korkeakoulun lopputyönäyttelyn palkintosateessa. Askon Säätiö palkitsi Vanhatapion työn muotoilun parhaana lopputyönä 4000 eurolla. Myös Marimekko palkitsi Vanhatapion työn muoti- ja tekstiilitaiteen parhaana lopputyönä 2000 eurolla.

Tiia Vanhatapion visioiva, persoonallinen ja nykyajan vahvaa naiseutta tulkitseva muotitaiteen koulutusohjelman lopputyö Dark Couture / Quelle Jolie Bébé on poikkeuksellisen laaja sisällöltään. Hän on yhdistänyt siinä onnistuneesti toimivalla tavalla kaksi vaatemallistoa: vintage couture –malliston itselliselle nykynaiselle ja uusia oivalluksia sisältävän vauvaikäisen luksus-vaatemalliston. Työ on suunnattu koti- ja kansainvälisille markkinoille.

Mallistojen ohella lopputyö käsitti muotinäytöksen, muotilehtimuodossa tehdyn laajan kirjallisen osion, liikeidean ja liiketoimintakonseptin kehittämisen ja käytännössä myös yritystoiminnan aloittamisen. Jury arvosti lopputuloksen hallitun laadun ohella erityisesti Vanhatapion visiointikykyä ja rohkeutta käyttää lopputyötään oman yrittäjänuransa määrätietoisesti suunniteltuna lähtölaukauksena. Juryn mukaan liiketoiminta-ajattelun tuominen mukaan muotoilun lopputöihin lisää niiden vahvuutta ja tuo mukaan ajatuksen siitä, että lopputyö on alku muotoilijan huomiselle. Juryn mukaan kyseessä on “poikkeuksellisen intensiivinen draivi!” Askon Säätiön juryyn kuuluivat Ornamon pääsihteeri Lena Strömberg, muotoilija Ilona Törmikoski, teollinen muotoilija Vesa Jääskö ja professori Pirjo Hirvonen.

Marimekko toteaa samasta työstä omissa perusteluissaan seuraavaa: ”Tiia Vanhatapion työ on ehjä, taidokkaasti toteutettu elämänmakuinen kokonaisuus, joka kekseliäällä ja tyylikkäällä tavalla yhdistää äidin ja lapsen. Kokoelman vahvuutena ovat käytännölliset ja muotoihin sopivat materiaalit, hauskat ideat ja loppuun asti viety suunnittelu. Kokoelma on poikkeuksellisen yhtenäinen ja viimeistelty, vahvasti tässä päivässä.”

Huonekalusäätiön huomattava palkintosumma jaettiin kahdelle – myös Yuki Abesta ”tuplavoittaja”

Huonekalusäätiön 5000 euron palkinto parhaalle huonekalumuotoilijalle jaettiin juryn päätöksellä kahdelle. Valinnan tekivät sisustusarkkitehti Päivi Bergroth ja Viveron toimitusjohtaja Kimmo Knaapila. Heikki Ruoho sai työstään huonekaluja tilassa FLAT (valaisin, pöytä-penkki yhdistelmä, hylly) 3000 euroa ja Yuki Abe työstään Happy (tyhjiömuovattava istuin) 2000 euroa.

Heikki Ruohon työstä jury totesi, että kyseessä on hallittu lopputyö, pitkän kehittelytyön tulos. Työ on kokoelma hiottuja ja valmiita tuotteita, joista jokainen yksinäänkin voisi olla lopputyö. Juryä miellytti pöytä/penkkiyhdistelmän selkeys ja hallittu muoto. Hyllyssä on koristeellinen ”art deco” -henki ja silti se on uudenlainen. Rakenteeltaan mielenkiintoinen, tukeva hylly on yksinkertainen toteuttaa ja koota. Myös valaisin on idealtaan ja toteutukseltaan valmis, kiinnostava ja kaunis.

Yuki Aben Happy-lopputyössä jury arvosti sen ajankohtaisuutta nuorison virtuaalipelimaailmaan soveltuvana lifestyle-kalusteena. Happy on näppärä oivallus, edullisesti tuotettavissa oleva yksinkertainen tuote. Se on huonekalu, joka muuntuu vaihdettavan päällyksen myötä eri ilmeisiin. Samalla se on työ, jossa tekstiili- ja huonekaluteollisuus voivat tehdä yhteistyötä.

Yuki Abesta tuli myös tuplavoittaja, sillä hänen työnsä Happy sai 1000 euron palkinnon myös Sato Oyj:ltä, joka halusi huomioida koteihin ja asumiseen liittyviä, onnistuneita lopputöitä. Sato palkitsi myös Elina Savolaisen Vankka Ankka –kylpyhuonekonseptin 1000 eurolla. "Molemmat palkitut ideat edistävät hyvää asumista lisäämällä viihtyisyyttä ja arjen iloa kotona", perustelee Sato Oyj palkittuja töitä.

Palkintoja myös innovaatioille, teolliselle muotoilulle ja digitaalisen median osaamiselle

Siemens huomioi uudella SL65-kännykällä teolliseksi muotoilijaksi valmistuneen Anna Salmisen Raha-automaattiyhdistykselle tekemän lopputyön parhaana teollisen muotoilun työnä. Anna Salmisen lopputyö "Muotoilua monopolissa" on tutkimuspohjainen lopputyö Raha-automaattiyhdistyksen laitesuunnittelusta, valmistuksesta sekä muotoilijan roolista näissä prosesseissa. Lopputyössään Salminen linkittää RAY:n toiminnan tavoitteita ja niiden muutoksia peliautomaattien muotoiluun. Eräänä keskeisenä teemana on eri aikakausina ja eri yhteiskunnallisissa tilanteissa vallinneet käsitykset rahapelien yleisöstä ja tämän vaikutus siihen, miten käyttäjälähtöisyys on suunnittelussa toteutunut tai jäänyt toteutumatta. Salmisen proaktiivinen historian tulkinta luo näkemyksen RAY:n tulevaan muotoilutoimintaan ja viitoittaa uuden tavan soveltaa käyttäjäkeskeistä muotoiluosaamista tuotekehityksessä. Salmisen korkeatasoinen lopputyö on perusteellinen, looginen ja kaikilta osiltaan huolellisesti laadittu. Se on uskottava tutkielma, johon kuuluu myös näyttö hänen omista kyvyistä peliautomaattien muotoilijana.

TietoEnator Digital Innovations palkitsi tietotekniikalla Panu Puukarin ja Marjaana Laakkosen monipuolisen lopputyön Aakkossaari (lastenkirja ja sen digitaalinen laajennus kännykkään ja verkkoon). ’’Aakkossaari” on lastenkirja, jossa 3D kuvitukset ja tarina sulautuvat viihteelliseksi kokonaisuudeksi. Seikkailutarinan ohella lapsi voi tutustua kirjaimiin ja opetella lukutaidon alkeita. ”Aakkossaari näyttelytila” on lastenkirjan ympärille toteutettu leikkisä vuorovaikutteinen tila. Koskettamalla tilan esineisiin liimattuja älytarroja kännykällä, vierailija voi tutkia ja löytää lisätarinoita sekä uusia ulottuvuuksia lastenkirjaan.

Elcoteq palkitsi 2000 eurolla Hong Sung Hwanin lasinpuhalluksen tekniikan kehittämiseen liittyvän lopputyön BARA. Työssä kehitetty kaksoisrakenne puhalluspilliin mahdollistaa kahden lasikuplan puhaltamisen lasimassasta yhtä aikaa.  Kuplien ilmanpainetta voidaan puhallettaessa vaihdella ja näin puhaltaa lasiesineitä, joiden uudenlainen rakenne ja ennennäkemätön visuaalisuus syntyy lasimuotoilijan käsissä. Tekninen innovaatio on herättänyt paljon kansainvälistä kiinnostusta.

Espoon Liike- ja virkanaiset antoivat huomionosoituksensa espoolaiselle Sanna Palmulle, jonka lopputyö Murusina maailmalla, maatuva keraaminen ruukku, on tutkimukseen perustuva materiaali-innovaatio. Ekologisten tuotteiden arvostus kasvaa koko ajan. Kasvuruukku on valmistettu kivijätteestä keramiikan menetelmillä. Ruukku ja siinä kasvatettu taimi voidaan istuttaa yhdessä maahan. Maassa ruukku murenee ja toimii lannoitteena. Kasvuruukku vähentää muoviruukuista tulevaa kaatopaikkajätettä.

Rehtori Yrjö Sotamaa jakoi myös Taideteollisen korkeakoulun stipendit festivaalin pinkistä visuaalisesta ilmeestä vastanneille, graafisen suunnittelun opintoprojektina suurtyön tehneille Masters of Arts 2005 –graafikoille Arja Karhumaalle, Daniel Bembibrelle ja Anne-Mari Ahoselle.

Lisätietoja: viestintäpäällikkö Outi Raatikainen puh. (09) 7563 0511, info@uiah.fi

Lehdistökuvia lopputöistä

 

18.5.2005
Torstai on bisnestä ja glamouria täynnä!

Torstaisessa seminaarissa pohditaan menestyvän yrityksen salaisuuksia, illalla aukeaa Arabiakeskuksen puolella julistenäyttely Glam&Glory.

Ville Ailio ja Taru From johdattelevat Yrittäminen, vain rohkeille? –seminaarissa keskustelua siitä, mitä tarvitaan menestyneeseen yritykseen. Uskosta, tahdosta, luovista ratkaisuista ja ”siitä jostakin” kertovat mm. Antti Piippo (Elcoteq), Juha Vaurio (Muodos), omaa yritystään pyörittävä Sissi Silván ja Pekka Viljakainen (TietoEnator).

Seminaariin on vapaa pääsy, ennakkoilmoittautuminen seminaariin tästä.

Torstai-iltana Arabiakeskuksen puolella (Hämeentie 135 A) avautuu Glam&Glory –näyttely, joka kertoo 32 tarinaa Taideteollisesta korkeakoulusta. Näyttely esittelee vuoden 2004 ja kevään 2005 aikana palkittuja korkeakoulun opiskelijoiden töitä. Esillä on 32 julistetta voitokkaista opintoprojekteista. Julisteet on suunnitellut Timo Hyppönen. Glam & Glory –näyttelyssä on esillä opiskelijatöitä eri osastoilta ja koulutusohjelmista. Mukaan on valittu alan tärkeimmissä kilpailuissa menestyneitä töitä.

 

17.5.2005
Nyt ollaan muodikkaasti!

Tiistai 17.5. klo 11.00 Fashion, Design and Ethics -seminaari

Onko muoti muotoilua? Voiko eettinen olla trendikästä? Muotimaailman toisinajattelijat kertovat, kuinka suunnittelijat voivat toteuttaa omaa missiotaan. Mukana Paola Suhonen ja Pirjo Suhonen, Mirkku Kullberg, Anne Linnonmaa, Arni Aromaa ja Globe Hope.

Seminaariin on vapaa pääsy, ennakkoilmoittautuminen seminaariin tästä.

Wonderful is Beautiful

Wonderful is Beautiful -muotinäytös on keväänmerkittävimpiä nuoren suomalaisen vaatesuunnittelun katsauksia. Mukana on runsaasti valmistuvien maistereiden lopputöitä sekä vielä opintojaan suorittavien parhaimmistoa. Tänä vuonna näytöksessä on mukana myös kaksi Vuoden nuorta suunnittelijaa, Minttu Wikberg (2003) ja Heidi Wikar (2004). Näytöstapahtuman mallistot vaihtelevat kaupallisesta avant gardeen ja teollisesta suunnittelusta uniikkisuunnitteluun.

Näytös on vaatetussuunittelun, pukutaiteen sekä tekstiilitaiteen koulutusohjelmien vuoden tärkein tapahtuma. Päävastuu näytöksen järjestämisestä on kolmannen vuosikurssin vaatesuunnittelun opiskelijoilla yhteistyössä mm. graafisen suunnittelun, lavastuksen ja valokuvauksen opiskelijoiden kanssa.

Wonderful is Beautiful-muotinäytökset keskiviikkona 18.5. klo 19.00 ja 21.00.
Liput: Beamhillistä, Design Forum Finlandista, Taikin Kipsarista sekä ennen näytöstä ovelta. Liput 6/10 €.

 

13.5.2005
Visuaaliset ihmiset rakentavat maanantaina täydellisen kaupungin

”Huonoimmillaan kehnosti suunniteltu tai ruma ympäristö vaikuttaa jopa mielenterveyteen. Hyvin suunniteltu ympäristö luo taas henkistä ja taloudellista hyvää,” toteaa Taideteollisen korkeakoulun professori Matti Remes.

Maanantain seminaarissa City as a Visual Entity jahdataankin täydellisen kaupungin konseptia. Remeksen lisäksi hankkeessa ovat mukana Ellen Harvey, Eva Nyman, Tommi Laiho, Vesa Honkonen ja Göte Nyman. Luvassa on myös kiinnostava teoreettinen puheenvuoro, kun puhujakorokkeelle nousee professori Arnold Aronson Columbian yliopistosta.

Päivän mittaan nähdään myös Samuli Valkaman lopputyöelokuva Alright Love. Lyhytelokuvassa ei puhuta lainkaan, vaan romanttisen komedian kulkua ohjaavat kaupungin merkit, graffitit, mainostaulut ja kadulta löytyvät sattumanvaraiset liput ja laput.

Moniäänisen seminaarin isäntinä toimivat Elukka Eskelinen ja Tapio Vapaasalo.

City as a Visual Entity –seminaari
Mediakeskus Lumeessa maanantaina, 16.5. klo 14.00.
Tilaisuuteen on vapaa pääsy,
Ilmoittaudu ennakkoon täältä.

 

12.5.2005
Jean Pierre Gorin ja elokuvan iloinen evankeliumi

On kovin vaikea päättää, suositellako lämpimämmin Jean-Pierre Gorinin luentoa - hänen 20 vuotta sitten Sodankylän ensimmäisillä elokuvafestivaaleilla pitämäänsä Scorsese-luentoa muistellaan vieläkin - vai hänen vangitsevaa elokuvaansa Poto and Cabengo... Molempi parempi.

Elokuva ensiksi. Se kertoo kahdesta lapsesta, jotka neljän ikävuotensa aikana eivät ole oppineet puhumaan "oikeasti", mutta ovat sen sijaan kehittäneet fantastisen keskinäisen kielensä. Näiden "epänormaalien" lasten kautta alkaa hahmottua näkemys, joka on sekä hellämielinen että sivaltava osoittaessaan miten huteralla pohjalla, miten tylsämielisyyttä hipova, on niin sanottu pyhä "normaalitilamme". Elokuvassa tallennetaan harvinaislaatuisia otoksia luovuudesta, joka ei tunnusta mitään ennakkoluuloja. Vastakkain on asetettu yksioikoista englantia puhuva San Diegon perus-Amerikka ja Poton ja Cabengon omituinen ja säännöt rikkova lapsuus, joka muodostaa liekehtivän mielikuvituksellisen kapinatulen.

Tämä syvälle San Diegon maantieteelliseen ja henkiseen maisemaan juurtunut elokuva oli kiintoisa shakkisiirto ohjaajalta, jonka maine siihen asti perustui Jean-Luc Godardin poliittisen vaiheen keskeiseen rooliin, Tout va bien –teokseen, joka sai Suomessa, lähinnä Yves Montandin ja Jane Fondan pääroolien kautta, tietyn populistisen silauksen.

Perjantaina 13. toukokuuta San Diegon yliopistossa pitkän päivätyön tehnyt Gorin astuu luennoitsijan paikalle ja tässä tapauksessa levittää iloisen tietämisensä evankeliumia lähtökohtanaan kolmen ohjaajan, Jean-Luc Godardin, Martin Scorsesen, Aki Kaurismäen, työt.

Teksti: Peter von Bagh

 

11.5.2005
Hän on täällä torstaina, 12.5. klo 14.00! Ole sinäkin!

Fredrik Magnusson on Skandinavian suurimman muotoilutoimiston Propellerin toimitusjohtaja. Mutta hän ei ole suinkaan ainoa syy tulla torstaina Design Forces –seminaariin.

Tässä ainutlaatuisessa tilaisuudessa ovat Katja Lindroosin puheenjohdolla keskustelemassa mm. brasilialaiset Campanan veljekset, Ilkka Suppanen, Timo Salli, Ilkka Terho - miehet Snowcrash-ilmiön takana, Fredrik Magnusson, Christopher Mount ja Jeremiah Tesolin.

Tule kuuntelemaan, kun muotoilun supertähdet ja ammattilaiset paljastavat, mistä he löytävät asenteen ja innon toteuttaa visioitaan.

Tätä tapahtumaa ei voi missata – varsinkaan, kun tilaisuudessa on myös cocktail-tarjoilu, jonka tarjoaa ystävällisesti seminaarin isäntä, Iittala Oy.

 

4.5.2005
Mark Goulthorpe on täällä!

Moa 2005 Festivaalilla on suuri ilo toivottaa tämän hetken arkkitehtuurin kiistaton maailmantähti Mark Goulthorpe tervetulleeksi Helsinkiin ja samalla ensimmäistä kertaa Pohjoismaihin. Goulthorpin keynote-luento The City. The Architecture. The Future? -seminaarissa on herättänyt valtaisaa kiinnostusta. Pidä huoli, että mahdut mukaan ja ilmoittaudu seminaariin NYT!

Seminaarissa The City. The Architecture. The future? keskiviikkona 11.5. klo 14.00 tapaamme Mark Goulthorpen lisäksi myös Bjarke Ingelsin, Mark Isittin, Hannu I. Miettisen ja Jarmo Suomisen keskustelemassa siitä, miten nyky-yhteiskunnan muutos vaikuttaa arkkitehtuurin rooliin ja tulevaisuuteen. Seminaarissa vastataan kriittisesti mutta optimistisesti haasteisiin, joita globaalit muutokset ja markkinavoimat asettavat alan tulevaisuudelle.

Mark Goulthorpe on arkkitehti, jonka innovatiivinen toiminta on nostanut hänen dECOi Architect -toimistonsa nykyarkkitehtuurin etuvartioon. Goulthorpen tutkimustyö tietokoneavusteisen suunnittelun alueella on laajalti tunnettua ja arvostettua ja sitä on esitelty laajasti alan julkaisuissa ja seminaareissa. Goulthorpe on vastikään nimitetty Massachusetts Institute of Technology (MIT)-instituuttiin luomaan yhteyksiä arkkitehtuurin ja uuden median välille. dECOi/MIT etsii jatkuvasti uusia tapoja kehittää tietotekniikan muotoilulle tuomia mahdollisuuksia.

Arkkitehti Bjarke Ingels on mies PLOTin takana. Tätä palkittua suunnittelijaa monet pitävät nyky-Kööpenhaminan dynaamisen ilmeen tärkeimpänä taustavoimana.

Mark Isitt on Forum-lehden päätoimittaja. Forum on viimeiset 30 vuotta ollut Ruotsin johtava muotoilun, arkkitehtuurin ja sisustuksen julkaisu.

Hannu I. Miettinen on tunnettu radikaalina urbaanina suunnittelijana. Hän on myös Suomen suurimman rakennusfirman, SRV Viitoset, johtaja ja mies tiedekeskus Heurekan takana.

Arkkitehti Jarmo Suominen työskentelee tällä hetkellä professorina Taideteollisessa korkeakoulussa. Hän on oman toimistonsa ohella opettanut lukuisissa alan oppilaitoksissa eri puolilla maailmaa.

Keskiviikkoaamun valaisee Vibeke Mogensenin erittäin visuaalinen luento The Language of Light, joka alkaa klo 10.00. Mogensen on arkkitehti ja kysytty valo-asiantuntija, joka on luennoinut laajasti eri maissa. Hän lähestyy valoa funktionaalisesta ja emotionaalisesta näkökulmasta. Luento johdattelee käytännön sovellutusten kautta valon kanssa työskentelevät ymmärtämään, miten ihmiset kokevat valon ja tilan. Luento inspiroi suunnittelemaan hyvää valaistusta ja se käsittelee myös valaistuksen kulttuurisia näkökohtia.

Kaikki tapahtumat Taideteollisen korkeakoulun Mediakeskus Lumeessa, Hämeentie 135 C 00560 (Arabianranta). Tilaisuudet ovat maksuttomia, mutta niihin pyydetään ennakkoilmoittautuminen.
Ilmoittaudu ennakkoon täältä.
 

 

8.4.2005
Vaaleanpunainen festariratikka liikenteessä 9.5.-27.5.ump on board!

Masters of Arts 2005 -festivaalin ajan Helsingin keskustasta pääsee Taideteolliseen korkeakouluun vaaleanpunaisella festariratikalla, joka liikennöi raitiovaunulinjalla 6 joka päivä klo 9-21. Raitiolinjan päätepysäkit sijaitsevat Hietalahdessa ja Arabiassa.

Festivaaliratikan ovat mahdollistaneet yhteistyössä HKL, Clear Channel, Helsinki Virtual Village ja JCDecaux. Kiitoksemme!

Hyppää kyytiin!

 

4.4.2005
Lopputyönäyttelyyn kuljetaan Suomen pisintä catwalkia pitkin

Taideteollisen korkeakoulun jurytetty lopputyönäyttely Masters of Arts 2005 esittelee 70 korkeakoulusta valmistuvaa tuoretta taiteen maisteria. Näyttely aukeaa Mediakeskus Lumeessa tiistaina 10.5.

Näyttelyyn kuljetaan Suomen pisintä, 77 metriä pitkää catwalkia pitkin. Näyttelyvieraat pääsevät tutustumaan lopputöihin useasta eri perspektiivistä, sillä kuutta eri näyttelykokonaisuutta lähestytään yläkautta, näyttelyä varten rakennettua siltaa pitkin.

Lopputöiden kavalkadi vuonna 2005 on huikea. Mukana on uusia, innovatiivisia ajatuksia, konsepteja ja kokeiluja kaikilta korkeakoulun eri koulutusaloilta. Vuoden 2005 lopputöissä näyttäytyvät niin elokuvat kuin lasitaide, muotikuvien stailaus kuin uusi mediakin.

 

15.3.2005
Campanan veljekset tähdittävät TaiKissa Muotoilun kansainvälisten iskujoukkojen päivää 12.5.

Masters of Arts 2005 –festivaali tuo toukokuussa Taideteolliseen korkeakouluun lopputyönäyttelyn ohella kahdeksan seminaarin sarjan ja sen mukana joukon arkkitehtuurin, elokuvan, muotoilun ja median huippunimiä maailmalta. Päivien aiheet pureutuvat arkkitehtuurin tulevaisuudesta ympäristötaiteeseen, elokuvasta luovien alojen yrittämisen maailmaan ja muodista uuteen teknologiaan. Muotoilun iskujoukoille omistetussa päivässä 12.5. ovat mukana Sao Paolosta Brasiliasta tulevat veljekset, muotoilumaailman tämän hetken kuumimmat nimet Fernando ja Humberto Campana.

Campanan veljesten ote muotoiluun saa inspiraationsa brasilialaisesta katuelämästä ja karnevaalikulttuurista. Veljekset yhdistelevät sumeilematta jätemateriaaleja ja löytötavaraa, puurojua, metallivaijereita ja kankaanpalasia, vanhoja ja uusia valmistustekniikoita. Brasilialainen käsityön perinne ja köyhänmiehen raaka-aineet muotoutuvat heidän suunnittelemissaan huonekaluissa dekadentiksi yltäkylläisyydeksi. Lopputuloksena on eläväistä ja energistä, omaperäistä ja yllätyksellistä muotoilua, jota on kelpuutettu myös italialaisten huippuvalmistajien kuten edran, cappellinin ja alessin tuotantoon.

Iskujoukkojen iltapäivää täydentävät Timo Salli, Ilkka Suppanen, Ilkka Terho ja Teppo Asikainen –nelikko, joka aloitti suomalaista muotoilua viime vuosituhannen lopulla uudistaneen ilmiön nimeltä Snowcrash, muotoilutomisto Propellerin perustaja ja creative director Fredrik Magnusson Ruotsista sekä tuore kansainvälinen New Dining Luxury –työryhmä TaiKista taideteollisen muotoilun koulutusohjelmasta. Päivän keskustelua johdattelee Forum-lehden päätoimittaja Mark Isitt Ruotsista ja mukaan on kutsuttu myös MoMAn entinen muotoilukuraattori ja ID-lehden entinen päätoimittaja, professori Christopher Mount USAsta.

Päivän yhteistyökumppani on Iittala.

 

6.3.2005
Festivaalin ilme maalataan leveällä pensselillä

”Masters of Arts 2005 -festivaalin on määrä näkyä kuusta kuten Kiinanmuuri konsanaan. Siksi festivaalin ulkoasu tullaan luomaan leveällä pensselillä, laajoin linjoin,” kertoo Arja Karhumaa. Yhdessä Anne-Mari Ahosen ja Daniel Bembiren kanssa Karhumaa vastaa Masters of Arts 2005 –festivaalin visuaalisesta ilmeestä.

Arabianrannan asfalteista ja rakennusten seiniltä pusketaan viestejä, jotka kertovat alueen kuhisevan luovaa ajattelua. Kiertävä kutosen taideratikka kuljettaa festivaaliväen perille asti. Kolmen viikon ajan Arabianranta on magneetti, joka vetää vastustamattomasti puoleensa.

Graafinen ulkoasu kertoo, että muotoilu ei ole aina yhtä kuin puhdaslinjainen, valkoisenviileä esine, vaan tarina, johon sisältyy paljon työtä, niin synnytystuskia kuin oivalluksen hetkiäkin. Tämä näkyy festivaalin ilmeessä rosoisuutena, kädenjälkenä ja pieninä nyrjähdyksinä.

Tunnuksessa on tehdasrakennus, jonka piipusta tupruttaa vaaleanpunaista savua. Masters of Arts 2005 –festivaalin aikana tuo rakennus muuttuu väriä, muotoa, ideoita ja puheensorinaa kuplivaksi luovuuskattilaksi, jonka kannen alta karkaavat höyryt nousevat koko kaupungin nähtäville ja jäävät toivottavasti ilmaan pidemmäksikin aikaa. Lisäksi tehdas tunnuksessa kertoo hikisestä aherruksesta, työnteon aiheuttamasta kilinästä ja kolinasta. Yksi ihminen ei ole luovuusautomaatti, mutta yhdistäessään voimansa taikkilaiset tuottavat ideoita kuin liukuhihnalta.

 

4.3.2005
Taideteollisen korkeakoulun luovuus esittäytyy

Helsingin Arabianrannassa juhlitaan toukokuussa muotoilua, elokuvaa, mediaa ja taidetta. Masters of Arts 2005 -festivaali, joka rakentuu korkeakoulun uusien taiteen maistereiden laajan lopputyönäyttelyn ympärille, sytyttää Arabianrannan - kolme viikkoa väriä, muotoa, uusia innovaatioita, kiinnostavia ihmisiä ja puheensorinaa!

Mediakeskus Lume täyttyy 10.5.-27.5. seminaareista, koti- ja ulkomaisista huippuluennoitsijoista, elokuvaesityksistä, muotinäytöksistä, keskusteluista, juhlista ja klubeista.